Ostatnia weryfikacja: 7 czerwca 2022
➡️ Informacje aktualne ✅
Cześć, z tej strony Paweł ze Smartwatch Ranking. Tak jak w przypadku każdej elektroniki, tak też jeśli chodzi o smartwatche, zdarzają się sytuacje, kiedy nowy zegarek nie działa. Kluczowe w takim przypadku jest rozpoznanie, dlaczego smartwatch nie chce się włączyć i co wtedy można zrobić. Przydatne informacje na ten temat znajdziesz w dzisiejszym artykule.
Dlaczego smartwatch nie chce się włączyć?
Oczywiście przyczyny mogą być różne, jednak istnieje krótki zbiór najczęstszych powodów, z którymi możesz się zapoznać. Mimo wszystko jest ograniczona ilość przyczyn, przez które zegarek może się nie uruchomić. Przekonasz się też co zrobić, gdy smartwatch nie chce się włączyć. Z niektórymi zdołasz poradzić sobie samodzielnie, jednak jeśli chodzi o inne, trzeba wysłać urządzenie na gwarancję lub skorzystać z usług serwisu.
Zazwyczaj chodzi o:
1. Rozładowanie
Oczywiście często bywa tak, że zegarek się zwyczajnie rozładował i z tego powodu nie chce się włączyć. Niekiedy ze względu na czynniki atmosferyczne jak choćby temperatura powietrza (np. w czasie mrozów baterie się szybciej rozładowują) czy inne przyczyny energia w smartwatchu może skończyć się w krótszym czasie. Warto wtedy podłączyć urządzenie do ładowania i dopiero po chwili ponownie sprawdzić, czy się uruchomi.
Jeśli jednak nadal zegarek nie chce się włączyć, to dalej może to być to problem z ładowaniem smartwatcha. Kłopotem często okazuje się sama ładowarka lub wejście do zegarka. Wtedy smartwatch nie ładuje się, nawet gdy jest podłączony do prądu. Zalecam najpierw przeczyścić wejście zegarka (w niektórych przypadkach są to dwa wgłębienia, które łatwo gromadzą w sobie brud). Czasami dopiero wtedy ładowarka jest w stanie przesłać prąd. Jeśli jednak to nie pomaga, problem może tkwić w samym przewodzie.
2. Problem z ekranem dotykowym
Jest to szczególnie częste w przypadku modeli, gdzie nie ma żadnych fizycznych przycisków, a jedynie dotykowy ekran. W momencie, gdy wyświetlacz jest pokryty wodą/tłuszczem lub podobną substancją, to może nie wykrywać dotyku, a co za tym idzie nie włączy się.
Także nadmierna ilość szkła hartowanego w płynie lub zbyt gruba gumowa osłona na zegarek mogą sprawiać, że wyświetlacz nie wykryje dotyku. Warto więc oczyścić wyświetlacz szmatką z mikrofibry lub podobnego materiału, a także ściągnąć osłonkę i dopiero wtedy sprawdzić, czy działa.
Warto też sprawdzić, czy aplikacja w smartfonie jest cały czas połączona z zegarkiem. Jeśli tak, to można postarać się o zmianę widocznych gołym okiem ustawień (np. uruchomić odczyt tętna, włączyć znajdowanie urządzenia lub coś podobnego). Będzie wtedy wiadomo czy zegarek działa prawidłowo w przypadku zdalnych opcji. Jeśli tak jest, to kolejny dowód, który wskazuje na to, że problemem jest prawdopodobnie ekran dotykowy.
W przypadku uszkodzeń wyświetlacza konieczne jest oczywiście odesłanie urządzenia na gwarancję lub do serwisu na własną rękę. Choć jeśli możliwa jest zmiana ustawień zegarka za pomocą smartfona, to można postarać się też o reset do ustawień fabrycznych, który w części przypadków jest w stanie pomóc.
3. Zawieszenie systemu
Jeśli system w zegarku dozna tymczasowej awarii (zbyt dużo danych lub nieprawidłowe działanie niektórych jego części), to może się zawiesić. Zazwyczaj trwa to tylko chwilę, jednak ten stan może trwać nawet do czasu, ponownego zresetowania systemu.
To widoczny błąd między innymi w przypadku znanych Mi Bandów 4 i 5, ale też innych zegarków, nieważne czy mowa o smartbandach, czy smartwatchach. Apple Watch’e są akurat bardzo odporne na tę awarię. Warto spróbować wyłączyć i włączyć urządzenie za pomocą przycisków (o ile działają), a jeśli nie to może być konieczne poczekanie do momentu, gdy zegarek się rozładuje i wtedy od nowa go naładować.
4. Uszkodzenie
Najczęstsze są w tym przypadku uderzenia oraz zalania. Jeśli zegarek nie reaguje w żaden sposób, nawet po naładowaniu go, to najczęściej chodzi o fizyczne uszkodzenie. Jednak niektóre osoby mogą się tu zdziwić, bo przecież smartwatch posiada określoną odporność na wodę.
W tym przypadku problemem jest to, że z czasem zegarek zaczyna tracić wodoodporność (zużywanie się uszczelek oraz innych części), przez co jest coraz bardziej podatny na zalania. Może się więc okazać, że podzespoły wewnątrz smartwatcha spaliły się przez kontakt z wodą. Szczególnie jeśli zegarek jest często narażony na kontakt ze słoną wodą lub dużym ciśnieniem (głęboka woda lub szybkie poruszanie zegarkiem w cieczy), to zużywa się szybciej pod tym względem i może ulec uszkodzeniom.
Nawet gdy chodzi o znane modele takie jak Apple Watch, czy Samsung Galaxy Watch, które się nie włączają, problemem nadal może być wodoodporność. W przypadku uszkodzeń fizycznych niestety niewiele zrobi się na własną rękę. Trzeba więc odesłać zegarek na gwarancję lub do serwisu. Warto dokładnie opisać, jakie są objawy awarii, a przy tym można dodać, że był używany zgodnie z zaleceniami producenta 😉
Podsumowanie
Powyżej przedstawiłem Ci najczęstsze przyczyny, które sprawiają, że smartwatch nie chce się włączyć. Oczywiście istnieją też rzadsze powody, które występują jedynie sporadycznie. Zawsze warto postarać się o skorzystanie z wszelkich możliwości, jakie się aktualnie posiada (w tym wyłączenie i ponowne uruchomienie urządzenia, reset do ustawień fabrycznych, czy naładowanie) dzięki, czemu będzie można przekonać się, czy usterka nie zniknie w “domowych warunkach”.
Najczęściej zadawane pytania
Czy mogę rozebrać zegarek i go naprawić?
Stanowczo odradzam takie rozwiązanie. Mimo wszystko zegarki są zazwyczaj skonstruowane w taki sposób, że łatwo można coś zepsuć, jeśli nie ma się doświadczenia. Są to pod pewnymi względami trudniejsze w naprawie urządzenia niż komputery czy laptopy, w których dostęp do podzespołów jest dogodny.
Szczególnie gdy chodzi o smartbandy takie jak Huawei Band 4 czy Mi Band 4, które nie włączają się. Oczywiście wiele zależy też od sposobu zaprojektowania danego modelu. Jednak, tak czy inaczej, można łatwo coś uszkodzić lub też zmniejszyć wodoodporność smartwatcha.
Co robić, jeżeli gwarancja nie została uznana?
Istnieje kilka przyczyn, przez które gwarancja może nie zostać uznana. Chodzi między innymi o przekroczenie terminu, samodzielną próbę naprawy, brak dowodu zakupu czy nieprawidłowe korzystanie ze sprzętu. O ile z tymi pierwszymi kwestiami niewiele da się zrobić, o tyle, jeśli chodzi o brak dowodu zakupu, zamiast paragonu możesz podać wyciąg z banku, wydruk z terminala, oraz inne dokumenty tego typu. Dodatkowo też zeznania świadka zakupu powinny zostać uznane.
Gdy jednak już reklamacja zostanie odrzucona, to można zgłosić się do miejskiego rzecznika praw konsumenta (jest to ostatecznie wejście na drogę sądową).
Mocno “wkręcony” w nowe technolgie, zafascynowany smartwatchami, obserwator zmian sposobów na jakie korzystamy z elektroniki. Parametry i technikalia nie mają przede mną tajemnic, analizuję, porównuję i przekazuję je Tobie w sposób przystępny. Przedsiębiorca, absolwent wydziału Ekonomii Uniwersytetu Gdańskiego. W proponowanych produktach zawsze szukam korzystnego stosunku jakości do ceny.