Dlaczego smartwatch nie łączy się z telefonem, lub rozłącza się? Najczęstsze przyczyny

Ostatnia weryfikacja: 5 stycznia 2022
➡️ Informacje aktualne ✅

Cześć, z tej strony Paweł, a w dzisiejszym tekście przeczytasz o najczęstszych problemach, na jakie możesz trafić w przypadku łączności smartwatcha z telefonem. Oczywiście znajdziesz tu także metody, z których możesz skorzystać, żeby poradzić sobie z tymi kłopotami.

Dlaczego smartwatch nie łączy się z telefonem?

Istnieje pewna ilość często spotykanych kłopotów, na jakie można natrafić w przypadku łączności ze swoim zegarkiem.

Przeczytasz o nich poniżej:

  • Niekompatybilność wersji systemu obu urządzeń – jest to jedna z częstych przyczyn braku możliwości połączenia się ze sobą telefonu oraz zegarka. W przypadku gdy system, w który wyposażony jest smartfon, okazuje się zbyt stary, może  nie obsługiwać oprogramowania smartwatcha,  przez co nie łączy się z telefonem.
  • Ograniczenia funkcji przy konkretnym rodzaju systemu lub telefonu — trzeba zorientować się, czy konkretny zegarek jest w stanie poradzić sobie z systemem telefonu, część z urządzeń jest w stanie połączyć się tylko z Androidem, a inne znacznie lepiej działają z systemem iOS. Do tego w przypadku smartwatcha określonej marki, na przykład Huawei, część funkcji może działać tylko przy  telefonie od tego samego producenta.  Informacje dotyczącą tych tematów znajdziesz w specyfikacji lub instrukcji konkretnego smartwatcha.
  • Uruchomiony tryb samolotowy lub „nie przeszkadzać” na komórce — przez który wszelkie połączenia, jakie powinien nawiązać smartfon, są zrywane.
  • Brak połączenia z Internetem – w przypadku niektórych smartwatchy może okazać się potrzebne nawiązanie łączności z Internetem przez telefon.
  • Wyłączony moduł bluetooth – w telefonie należy uruchomić możliwość łączności bluetooth. Dzięki temu jest w stanie połączyć się za pomocą tej technologii ze smartwatchem.
  • Zbyt duża odległość między telefonem, a smartwatchem – w czasie nawiązywania połączenia między urządzeniami potrzebne jest zbliżenie ich do siebie. Teoretycznie wymagana jest  odległość poniżej 10 metrów,  jednak realnie może ona ulec znacznemu zmniejszeniu przez rozmaite przeszkody. Jeśli jest zbyt duża, to telefon zwyczajnie nie widzi smartwatcha.
  • Smartwatch jest już połączony z innym urządzeniem – wbrew pozorom często się zdarza, że wcześniej przy testowaniu smartwatcha połączyło się go z telefonem, a w późniejszym czasie zwyczajnie się o tym zapomniało, co uniemożliwia łączność z innym urządzeniem. Należy więc po prostu  rozłączyć zegarek. 

Z jakiego powodu smartwatch rozłącza się z telefonem?

rozłączony smartwatch

W przypadku gdy telefon często rozłącza się z zegarkiem problemem mogą okazać się:

  • Zbyt duża odległość między urządzeniami – moduł bluetooth działa przy określonym zasięgu między telefonem, a smartwatchem. Zazwyczaj mowa o  10 metrach,  jednak może to ulec zmniejszeniu zależnie od przeszkód, a także zwiększeniu przy konkretnym standardzie bluetooth. Więcej na ten temat przeczytasz w moim artykule.
  • Przeszkody, przez które bluetooth przerywa połączenie — może chodzić przykładowo o ściany czy meble.
  • Problem z działaniem aplikacji – w czasie gdy korzysta się z telefonu, może on wyłączać aplikację odpowiadającą za połączenie ze smartwatchem, jeśli nie ma ustawionego  pozwolenia na działanie w tle. 

Jak można poradzić sobie z powyższymi problemami?

Istnieje kilka sposobów, dzięki którym możliwe jest poradzenie sobie z problemami z synchronizacją urządzeń. Najlepiej korzystać z nich po kolei, według ustalonej poniżej listy. Dzięki temu uda się trafić na  odpowiednie rozwiązanie.  Chyba że wiadomo, z czym jest kłopot, to można bezpośrednio zastosować daną metodę.

Mowa o:

  1. Sprawdź w instrukcji lub specyfikacji technicznej smartwatcha, z jakimi systemami  (wersja oraz rodzaj)  jest w stanie się łączyć, a następnie jaka jest wersja systemu w telefonie poprzez wejście w jego ustawienia oraz „informacje o telefonie”. Najlepiej jest to zrobić jeszcze przed zakupem zegarka, co pozwoli na podjęcie najlepszego wyboru. Zorientujesz się, czy konkretne połączenie jest w ogóle możliwe.
  2. Przed sparowaniem naładuj smartwatch do pełna. Zależnie od systemu zegarka oraz tego, jakie dane przesyła w trakcie parowania, może być potrzebna większa ilość energii. Jeśli jest jej zbyt mało, to urządzenie może  nie pozwalać na łączność z telefonem.  Dlatego jest to istotna kwestia, o której nie można zapominać.
  3. W przypadku gdy problemem jest rozłączanie się telefonu ze smartwatchem lub opaską, wejdź w ustawienia smartfona, a następnie w opcje aplikacji (odpowiadającej za łączność z zegarkiem) i ustaw możliwość działania aplikacji w tle.
  4. W czasie parowania telefonu z zegarkiem uruchom lokalizację w smartfonie. Część smartwatchy wymaga tej opcji.
  5. Zresetuj telefon lub uruchom na chwilę tryb samolotowy. W momencie jeśli problem jest z aktualnym działaniem systemu telefonu, to dzięki jego zresetowaniu można pozbyć się wielu kłopotów z jego funkcjonowaniem. Z kolei  tryb samolotowy  umożliwia pozbycie się wszelkich połączeń z innymi urządzeniami oraz siecią, które mogły nie pozwalać na łączność ze smartwatchem.
  6. Wyłącz parowanie (usuń smartwatcha z listy sparowanych urządzeń), a następnie ponownie sparuj je ze sobą.
  7. Połączenie zegarka z telefonem poprzez aplikację może być niemożliwe w przypadku gdy połączono wcześniej smartwatch bezpośrednio z modułem bluetooth w smartfonie. W takim przypadku wejdź w  opcje bluetooth w telefonie  i usuń połączenie ze smartwatchem, które się tam znajduje.
  8. Zaktualizuj aplikację, która łączy się ze smartwatchem do najnowszej wersji. W przypadku zbyt starego oprogramowania może nie być możliwości łączenia z najnowszym rodzajem zegarka.
  9. Zaktualizuj system telefonu (Android lub iOS) do najnowszej wersji, a następnie sparuj oba urządzenia. W momencie gdy oprogramowanie, na którym działa smartfon jest zbyt stare, może  nie obsługiwać nowego smartwatcha.  Jest to szczególnie widoczne w przypadku najnowszych wersji zegarków.
  10. Jeśli korzystasz z nieoficjalnego oprogramowania do łączenia się ze smartwatchem, to warto zainstalować oficjalną aplikację i spróbować wykorzystać ją. Tak samo jeśli korzysta się z oficjalnego oprogramowania, to warto sprawdzić działanie aplikacji od innego producenta.
  11. Zresetuj smartwatch do ustawień fabrycznych. W ustawieniach zegarka powinna być opcja  „przywróć do ustawień fabrycznych”,  z której pomocą zdołasz zresetować wszelkie zapisane ustawienia. Jednocześnie usunięciu ulegną wszelkie dane, które są zapisane na zegarku. Warto o tym pamiętać.
  12. Zresetuj telefon do ustawień fabrycznych. Jest to dosyć ekstremalna metoda, jednak w niektórych przypadkach okazuje się konieczna. W tym przypadku trzeba najpierw zapisać wszelkie dane, które znajdują się w telefonie na jakimś zewnętrznym nośniku danych, nieważne czy chodzi o pendrive czy choćby o komputer. To istotna sprawa, żeby nie stracić swoich kontaktów, zdjęć, oraz innych plików. Następnie oczywiście skorzystaj z opcji  „przywróć do ustawień fabrycznych”. 

Najczęściej zadawane pytania o łączność ze smartwatchem

pytania o brak łączności ze smartwatchem

Czy problemy z łącznością pojawiają się często?

Jeśli zadba się o to, żeby smartwatch był dobrze dopasowany do telefonu, a przy tym są zazwyczaj blisko siebie, to takie sytuacje są bardzo rzadkie. Nie trzeba więc martwić się o takie kłopoty, choć oczywiście trzeba zawsze sprawdzić  specyfikację techniczną  przed zakupem.

Co jeśli podane powyżej metody nie działają?

W takim przypadku może się okazać, że problem jest z działaniem danego sprzętu, czemu powinien przyjrzeć się specjalista. W przypadku problemów z oprogramowaniem powinien pomóc reset do ustawień fabrycznych, o którym wspomniałem powyżej, jednak gdy chodzi o kwestie sprzętowe, to warto oddać smartwatcha na gwarancję lub jeśli już minęła to do  zaufanego fachowca.  Jednak trzeba się wtedy dopytać, ile to będzie kosztowało i zwyczajnie zastanowić się, czy nie lepiej jest zakupić nowe urządzenie.

Czy metody opisane w tym tekście nie uszkodzą smartwatcha?

Nie ma takiej możliwości. Korzysta się z wbudowanych funkcji, które co najwyżej usuwają zapisane wcześniej ustawienia. Dlatego jest to  w pełni bezpieczne  dla urządzenia, choć oczywiście można stracić wszelkie dane, które były na nim zapisane (w przypadku powrotu do ustawień fabrycznych).

Paweł ze Smartwatch Ranking

Mocno "wkręcony" w nowe technolgie, zafascynowany smartwatchami, obserwator zmian sposobów na jakie korzystamy z elektroniki. Parametry i technikalia nie mają przede mną tajemnic, analizuję, porównuję i przekazuję je Tobie w sposób przystępny. Przedsiębiorca, absolwent wydziału Ekonomii <a href="https://ug.edu.pl/">Uniwersytetu Gdańskiego</a>. W proponowanych produktach zawsze szukam korzystnego stosunku jakości do ceny.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Back to top