Mi Band 5, 6 i 4 a monitorowanie snu: jak włączyć i jak działa analiza wypoczynku w opaskach?

Ostatnia weryfikacja: 13 grudnia 2021
➡️ Informacje aktualne ✅

Cześć, z tej strony Paweł, a z pomocą dzisiejszego tekstu dowiesz się, w jaki sposób Twój sen jest monitorowany przy użyciu popularnych Mi Bandów. Firma Xiaomi postarała się o jak najlepsze rezultaty jeśli chodzi o tę funkcję, dobrze jest z niej skorzystać.

W jaki sposób Mi Band monitoruje sen?

Opaska korzysta z trzech czujników do zdobycia informacji o Twoim śnie, mowa oczywiście o:

  1. Pulsometrze – w czasie gdy śpisz, bicie Twojego serca jest znacznie wolniejsze. Dodatkowo różni się ono zależnie od tego czy mowa o głębokiej fazie snu, czy też o płytkiej.
  2. Akcelerometrze – w przypadku konkretnych faz snu (mowa głównie o tych płytkich), Twoje ciało  delikatnie się porusza.  Urządzenie to wykrywa, co dostarcza dodatkowych informacji do przeanalizowania.
  3. Pulsoksymetrze – urządzenia Mi Band 5 oraz 6 korzystają z danych o zawartości tlenu we krwi, żeby obserwować oddech użytkownika, a co za tym idzie poprawić dokładność uzyskiwanych wyników.

Za ogromną zaletę w przypadku monitorowania snu trzeba uznać to, że po odpowiedniej konfiguracji, opaska może wybudzać użytkownika w czasie płytkiej fazy snu. Dzięki temu zbudzisz się z wysokim poziomem energii. Zamiast ledwo zwlec się z łóżka i liczyć na to, że kawa zdoła pomóc, zwyczajnie poczujesz  wiele sił do działania,  które wykorzystasz w ciągu dnia.

Zależnie od urządzenia może pojawić się większy lub mniejszy margines błędu. Tak czy inaczej, istotne jest to, żeby opaska dobrze przylegała do nadgarstka. Dzięki temu będzie w stanie dokładnie mierzyć tętno, a co za tym idzie dostarczać dokładniejszych wyników monitorowania snu.

Z jakich faz składa się sen?

Ogółem Mi Bandy wyróżniają 3 fazy snu. Mowa o:

  1. Płytkim śnie – fale mózgowe mają dosyć  wysoką częstotliwość.  Jeśli zbudzisz się w czasie tej fazy, okaże się, że porządnie udało Ci się wypocząć i nie brakuje Ci sił na cały dzień.
  2. Głębokim śnie – w tym przypadku aktywność mózgu spada, fale mają niską częstotliwość. Organizm zaczyna się regenerować, a przy tym wydzielają się rozmaite substancje. Dzięki tej fazie snu możesz dobrze wypocząć.
  3. Fazie REM – fale mózgowe mają niską częstotliwość, jednak mózg pracuje intensywnie, a przy tym pojawiają się szybkie ruchy gałek ocznych. To właśnie w tej fazie  pojawiają się sny wszelkiego rodzaju.  Ciekawe jest to, że w ramach fazy REM organizm najlepiej wypoczywa.
Każda z faz pojawia się kilkukrotnie w ciągu jednej nocy. Mi Band nie tylko przeanalizuje, jak wygląda jakość Twojego snu, ale także przedstawi Ci porady, dzięki którym zdołasz wysypiać się znacznie lepiej.

Korzyści zapewniane przez zdrowy sen

Korzyści zapewniane przez zdrowy sen

Ogółem jeśli człowiek wysypia się dobrze, to może oczekiwać wielu pozytywnych efektów jeśli chodzi o  zdrowie, samopoczucie oraz wygląd.  Z tego też powodu dobrze jest postarać się stosować do wskazówek podawanych przez Mi Banda.

O części cennych efektów przeczytasz poniżej:

  • Poprawa odporności – dobrej jakości sen jest w stanie zwiększyć zdolność organizmu do walki z wirusami czy bakteriami. Do tego w czasie snu ciało  dobrze radzi sobie ze stanami zapalnymi. 
  • Zmniejsza ryzyko zawału serca – badania wykazały, że przy odpowiedniej ilości zdrowego snu zmniejsza się ilość proteiny zwiększającej ryzyko zawału.
  • Skuteczna regeneracja – niezależnie od tego czy człowiek zajmuje się ciężką pracą, czy też jest zapalonym entuzjastą ćwiczeń, to znacznie szybciej powraca do pełnej sprawności. Nie tylko w czasie snu ciało szybciej się regeneruje, ale także na co dzień.
  • Poprawa metabolizmu – znacznie szybciej można schudnąć jeśli człowiek zażywa odpowiedniej dawki snu. Dlatego  nie tylko dieta oraz ćwiczenia są istotne,  ale także dobry jakościowo sen.
  • Zwiększona odporność na stres – w sytuacji stresowej organizm oraz oczywiście psychika nie zareagują nadmiernie. Zdołasz ze spokojem zająć się daną sytuacją.
  • Zachowanie urody – dzięki odpowiedniej dawce snu zapobiega się powstawaniu sińców pod oczami, skóra staje się bardziej jędrna oraz jaśniejsza, a także zmniejsza się ryzyko powstawania zmarszczek.

Jak uruchomić monitorowanie snu w opaskach Mi Band 4, 5 i 6?

Nie jest to nic trudnego, wystarczy tylko kierować się poniższymi instrukcjami, a już po chwili uruchomisz upragnioną funkcję. Jednak nazwy poszczególnych opcji mogą się odrobinę różnić  zależnie od wersji aplikacji,  o czym warto pamiętać.

  1. Uruchom aplikację Mi Fit.
  2. Wejdź w zakładkę profil u dołu ekranu.
  3. Kliknij swoje urządzenie (np. Mi band 4).
  4. Uruchom opcję ”monitorowanie tętna”.
  5. Wybierz „metoda monitorowania”.
  6. Kliknij  „automatyczne wykrywanie tętna & asystent snu”. 
  7. Zaakceptuj komunikat.
  8. Gotowe! Teraz w czasie snu, Mi Band będzie obserwował jego jakość i przedstawi odpowiednie wskazówki.

Pamiętaj jednak, że tak jak w przypadku każdego smartbanda tak i tu dokładność monitorowania snu nie wynosi 100%. Z tego też powodu zegarek może nie wykryć na przykład krótkich przebudzeń w czasie nocy, a także nie wskazuje dokładnego czasu zaśnięcia oraz pobudki.

Podobnie jeśli chodzi o drzemki w ciągu dnia, mogą nie być wykrywane przez urządzenie. Wiele osób zauważyło ten kłopot, mimo że teoretycznie Mi Band powinien je obsługiwać. Sporo zależy od tego, jakie tętno posiada się na co dzień, a jakie w czasie drzemki. U osób z naturalnie niskim pulsem zegarek ma problem z wykryciem drzemki.

Najczęściej zadawane pytania

Najczęściej zadawane pytania o monitoring snu

Na ile dokładne jest monitorowanie snu?

Oczywiście nie jest to funkcja równie dobra jak w przypadku sprzętu medycznego. W Internecie można znaleźć informacje o 70% dokładności tej opcji. Jest to prawdopodobny poziom skoro smartband zapewnia wiarygodne informacje, ale jednak  potrafi ominąć drzemki, przebudzenia oraz podobne sytuacje. 

Czy monitoring snu jest w stanie realnie pomóc?

Obecnie naprawdę wiele osób ma problemy z odpowiednio długim oraz głębokim snem. Dzięki jego przeanalizowaniu można zorientować się, w czym dokładnie tkwi kłopot. To z całą pewnością niesamowicie istotne dane. Oczywiście zegarek przekaże także  odpowiednie wskazówki,  do których warto się dostosować, żeby osiągnąć widoczną poprawę. Jednak można także poszukać odpowiednich porad w Internecie, opierając się na wynikach, jakie przedstawił monitoring snu.

Dlaczego analiza snu nie działa prawidłowo?

Problemem może okazać się niedokładne odczytywanie tętna przez zegarek. Trzeba postarać się o to, żeby smartband dobrze przylegał do nadgarstka, ale przy tym nie uciskał go nadmiernie. Odpowiednim rozwiązaniem może okazać się zakup innego paska, który będzie wygodniejszy od poprzednio używanego.

Paweł ze Smartwatch Ranking

Mocno "wkręcony" w nowe technolgie, zafascynowany smartwatchami, obserwator zmian sposobów na jakie korzystamy z elektroniki. Parametry i technikalia nie mają przede mną tajemnic, analizuję, porównuję i przekazuję je Tobie w sposób przystępny. Przedsiębiorca, absolwent wydziału Ekonomii <a href="https://ug.edu.pl/">Uniwersytetu Gdańskiego</a>. W proponowanych produktach zawsze szukam korzystnego stosunku jakości do ceny.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Back to top